Når ord skaber virkeligheden, bliver selv mænd til kvinder
I begyndelsen var ordet og ordet blev til kød, står det i begyndelsen af Johannes Evangeliet. Ord skaber. Trylleord. Skabelsen. I første Mosebog siger gud efter at have skabt jorden: »Der skal være lys!« Og der blev lys.
J.K. Rowlings Harry Potter er blevet læst af mange millioner mennesker. Tryllekunsten begejstrer. Avada Kedavra. Du er død. Heksenes våben. I computerspil typiske dem, der er tildelt kvinderollerne.
Vi almindelige muggels har ikke magt over virkeligheden igennem ord. Eller har vi? George Orwell skildrer i 1984 hvordan magthaverne får deres vilje igennem nysprog. Formålet med nysprog er at fremme en ideologi. Også nazisterne foreskrev et sprogbrug. Det var fx forbudt at gøre reklame for en smuk hat med ordet ”rasse”. Og den jødiske ekspert i romanske sprog Viktor Klemperer har i bogen LTI analyseret nazisternes nøglebegreber og propagandaens stilelementer.
Også vor tids politisk retorik er fuld af nysprog fx når Esben Lunde Larsen talte om ”miljøtyrrani”, da han søgte at diskreditere politikere, der søger at skåne miljøet. (Regine Wowk)
Mange videnskabsfolk har beskæftiget sig med ordets magt og betydning.
[Den tyske sociolog Ulrich Oevermann har udviklet en hermeneutisk metode, til at se forskel mellem den betydning, den talende vil give ord og hvad den talende faktisk siger. Han mener, man skal tage teksten alvorlig.]
Judith Butler ”dekonstruerer” begreber. Og har inspireret til et fyrværkeri af nye begreber og nye definitioner af gamle ord. They, Butler, mener, at der bagved alle ord ligger et perspektiv og et krav på eller kritik af magt. Hun er mest kendt for, at hun mener, at ordene ”køn”, ”mand” og kvinde”, ikke er bundet til materielle kendsgerninger, men er udelukkende en social konstruktion, åben for forandringer. Der findes hverken et væsen, der udtrykker køn, eller et ideal, som et væsen stræber efter, mener hun.
Jeg mener noget andet. Som jeg ser det, kortslutter Butler i sin analyse at ”udtrykket” for de eksisterende køn ”den sociale konstruktion”, som man tillægger kønnene, ikke burde betegnes med begrebet ”køn”, men med begrebet ”gender”. Mens Butler sætter lighedstegn mellem begreberne ”køn” (engelsk ”sex”) og ”gender” (dansk kønsstereotyp). Og
transpolitikere følger hendes rod i begreber og kræver, at vi følger efter.
Hvis vi ikke kan eller vil følge trop, lægges der begreber på os, som ”phob” eller, hvis vi er kvinde og feministe, ”terf”.
Skeptiker og kritikere af transideologers kønsbegreb, der her beskyldes for overgreb, oplever således selv overgreb fra denne side. Også, når fx en tysk biolog, Marie-Louse Vollbrecht , bliver forhindret af en stor vred flok trans aktivister i at holde et oplæg om de to “biologiske køn” i naturen ved det gamle Humbold Universitet i Berlin. Det var før selvbestemmelsesloven også i Tyskland blev vedtaget. En grøn kvindeminister Lisa Paus kunne bare sige, at den videnskabelige frihed nok skulle blive bevaret og berolige transaktivisterne at ” selvbestemmelsesloven kommer alligevel.”
Transideologer oplever det som vold, når en “transkvinde” bliver omtalt som mænd.
Når nogen prøver at tale om overgreb, fra transfrontens side, transideologer, man “hader”.
Kritikere, der ikke mener, at ord, en erklæret identitet og en påstået følelse gør en mand til en kvinde, mener derimod, at det er et overgreb, når en mand bare invaderer et kvinderum efter at have erklæret, at han er kvinde.
Uenigheden, hadet, krigen bunder i definitionen af et ord: køn.
Jeg vil ikke skjule, at jeg mener transideologiens sprog er det nysprog, der legitimerer overgreb og at de tikke er had, at sige til en transidentificeret mand: det er så fint, at du føler at være kvinde og jeg håber du kan leve dit liv i fred og lykke, men vi er utilfreds med, at staten har givet dig ret til uopfordret at træde ind i kvinders rum.
Vi mener faktisk, at staten begår et overgreb mod kvinder, ved at vedtage sådan en lov.
Vi kan være venlig og høflig og tiltale en mand som ”hun”, men når situationen kræver det, ville vi ikke blive straffet for at sige sandheden, at personen er en mand.
(skal strammes og rettes)